261103 - Basic Computer Engineering [1/62]
Basic of design and problem solving for computer engineering problems. Basic programming principles. Solving computer engineering problems using programming. Basic automated computer control systems. Solving computer engineering problems using computer control systems.
พื้นฐานการออกแบบและการแก้ปัญหาทางวิศวกรรมคอมพิวเตอร์ หลักการเขียนโปรแกรมเบื้องต้น การแก้ไขปัญหาทางวิศวกรรมคอมพิวเตอร์โดยใช้การเขียนโปรแกรม ระบบควบคุมคอมพิวเตอร์อัตโนมัติเบื้องต้น การแก้ไขปัญหาทางวิศวกรรมคอมพิวเตอร์โดยใช้ระบบควบคุมคอมพิวเตอร์
261111 - Internet and Online Community [1/62]
Introduction to the Internet and online community. Computer technology and modern world. Selecting of online tools and services. Impact of the Internet in daily life. The Internet and cloud computing. Online businesses. Ethics in social networking. Analyzing of social networking data. Online investment. Legal aspects of the Internet and online community. Security and privacy in social networking. Case studies.
ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับอินเทอร์เน็ตและสังคมออนไลน์ เทคโนโลยีคอมพิวเตอร์และโลกยุคใหม่ การเลือกใช้เครื่องมือและบริการบนอินเทอร์เน็ต ผลกระทบของอินเทอร์เน็ตในชีวิตประจำวัน อินเทอร์เน็ตและการประมวลผลกลุ่มเมฆ ธุรกิจบนอินเทอร์เน็ต จริยธรรมบนโลกออนไลน์ การวิเคราะห์ข้อมูลสังคมออนไลน์ การลงทุนบนอินเทอร์เน็ต ประเด็นด้านกฎหมายเกี่ยวกับอินเทอร์เน็ตและสังคมออนไลน์ ความปลอดภัยและความเป็นส่วนตัวบนโลกออนไลน์ กรณีศึกษา
261111 - Internet and Online Community Sec.701 [1/63]
Introduction to the Internet and online community. Computer technology and modern world. Selecting of online tools and services. Impact of the Internet in daily life. The Internet and cloud computing. Online businesses. Ethics in social networking. Analyzing of social networking data. Online investment. Legal aspects of the Internet and online community. Security and privacy in social networking. Case studies.
261112 - Game Appreciation [2/63]
Course name Game Appreciation (เกมวิจักษณ์)
Prerequisite: None
Course description
History of games and gaming industry. Components and characteristics of games. Overview of gaming technology. Concept of game development. Classification of games. First and second generations of games. Third and fourth generations of games. Fifth and sixth generations of games. Seventh and eithth generations of games. Effects of game in Thai society. Effects of game in international society. Case studies.
ประวัติของเกมและอุตสาหกรรมเกม องค์ประกอบและคุณลักษณะของเกม ภาพรวมของเทคโนโลยีเกม แนวคิดในการพัฒนาเกม การจัดประเภทของเกม เกมและเทคโนโลยีเกมยุคที่หนึ่งและสอง เกมและเทคโนโลยีเกมยุคที่สามและสี่ เกมและเทคโนโลยีเกมยุคที่ห้าและหก เกมและเทคโนโลยีเกมยุคที่เจ็ดและแปด ผลกระทบของเกมในสังคมไทย ผลกระทบของเกมในสังคมนานาชาติ กรณีศึกษา
261214 - Microprocessor and Interfacing [2/61]
วิชานี้มุ่งให้นักศึกษาได้เรียนรู้เกี่ยวกับ Microprocessor ซึ่งคือหัวใจของระบบคอมพิวเตอร์ โดยจะได้ศึกษาถึงโครงสร้างของ CPU การทำงานของคำสั่งต่างๆ รวมถึงเทคนิคใหม่ๆ ที่มีใช้ใน CPU ที่มีขายอยู่ในปัจจุบัน
261215 - Embedded Systems Lab [2/61]
ในวิชานี้นักศึกษาจะได้เรียนรู้ถึงการนำระบบสมองกลไปประยุกต์ใช้ในการสร้างชิ้นงาน โดยการเรียนจะแบ่งเป็นสองช่วง คือ การเรียนรู้หลักการพ์้นฐานของระบบสมองกลฝังตัวผ่านทางการทำ lab และส่วนของการทำโครงงานซึ่งนักศึกษาจะได้คิดหัวข้องาน และทดลองเรียนรู้เพื่อประดิษฐ์ชิ้นงานเหล่านั้นออกมา
261218 - Algorithms for Computer Engineers [2/61]
Growth function and asymptotic notation. Bounding of summations and recurrences in computer engineering. Comparison-based sorting. Linear-time sorting. Medians, maximum, minimum values and order statistics. Greedy algorithm design in computer engineering. Dynamic programming in computer engineering. Hash tables. NP-complete problems and reduction in computer engineering. Approximation algorithms.
261305 - Operating Systems [1/62]
ทบทวนโครงสร้างสถาปัตยกรรมคอมพิวเตอร์และบทนำเกี่ยวกับระบบปฏิบัติการคอมพิวเตอร์
การจัดการกระบวนการ การจัดการหน่วยประมวลผลกลาง การจัดการซิงโครไนเซชัน
การจัดการเดดล็อค การจัดการหน่วยความจำ: เพจจิง เซกเมนเตชัน ระบบหน่วยความจำเสมือน
การจัดการไฟล์และอุปกรณ์ ความปลอดภัยและการป้องกันของระบบปฏิบัติการการโปรแกรมระบบ
261306 - Computer Engineering Probability and Statistics
Introduction to statistics and probability theory, random variables and random vectors. Computer engineering stochastic processes. Samples of computer engineering stochastic processes. Detection algorithm based on probability theory. Prediction algorithm based on probability theory. Statistics and probability theory applications in computer engineering.
บทนำสถิติและทฤษฎีความน่าจะเป็น ตัวแปรสุ่มและเวกเตอร์สุ่ม กระบวนการเฟ้นสุ่มทางวิศวกรรมคอมพิวเตอร์ ตัวอย่างของกระบวนการเฟ้นสุ่มทางวิศวกรรมคอมพิวเตอร์ อัลกอริทึมการตรวจจับที่อิงกับทฤษฎีความน่าจะเป็น อัลกอริทึมการทำนายที่อิงกับทฤษฎีความน่าจะเป็น การประยุกต์ใช้สถิติและทฤษฎีความน่าจะเป็นในวิศวกรรมคอมพิวเตอร์
261361 - Software Engineering (CPE) [2/2563]
Course: 261361 Software Engineering 3(3-0-6)
Course Objectives: Students are able to
1. Understand life cycle and different processes of software development.
2. Select suitable techniques, methods and tools to support the software development process.
3. Understand how to build quality into software.
This course teaches students software development life cycle. Students are required to work in a team while going through software engineering activities (including requirements engineering, architectural design, detailed design, construction, quality assurance and delivery) to develop a working software (at least a prototype). Deliverables include requirements, design, test plan, and system document. The course project gives students opportunity to experience an industry like software project. Students are expected to solve the problems occurred during the software development process whether they are technical, social or ethical ones.
Course Topics:
1. Basic principles of software engineering
2. Software development processes
3. Requirements engineering
4. Software design
5. Software construction and software testing
6. Software operation and software maintenance
7. Software quality
8. Advanced topics in software engineering
261361 Software Engineering (ISNE) [1/63]
Software Engineering basics, processes, requirements engineering, design, implementation, maintenance and operation.
261361/CPE361 Software Engineering [1/62]
This courses teach students software development cycle. They are erquired to work in a team while going through software engineering activities (including requirements engineering, architectal design, detailed design, construction, quality assurance and delivery) to develop a working software (at least a prototype that users can interat with). Deliverables include requirements, design, test plan and system documents. The course project gives students opportunity to experience an industry like software project. Students are expected to solve the problems occurred during the software development process whether they are technical, social and ethical ones.
Students should be able to (1) understand software development life cycle and different processes, (2) select suitable techniques, methods and tools to support the development process and (3) undersatnd how to build quality into software.
261361/CPE361 Software Engineering [2/62]
This course teaches students software development life cycle. Students are required to work in a team while going through software engineering activities (including requirements engineering, architectural design, detailed design, construction, quality assurance and delivery) to develop a working software (at least a prototype). Deliverables include requirements, design, test plan, and system document. The course project gives students opportunity to experience an industry like software project. Students are expected to solve the problems occurred during the software development process whether they are technical, social or ethical ones.
Course Objectives: Students are able to
1. Understand life cycle and different processes of software development.
2. Select suitable techniques, methods and tools to support the software development process.
3. Understand how to build quality into software.
Course Topics:
1. Basic principles of software engineering
2. Software development processes
3. Requirements engineering
4. Software design
5. Software construction and software testing
6. Software operation and software maintenance
7. Software quality
8. Advanced topics in software engineering
261448 - DATA MINING FOR CPE [2/62]
Introduction to data mining. Data preprocessing. Association rule mining. Classification and prediction. Clustering analysis. Advanced topics in data mining.
THA: บทนำเกี่ยวกับการทำเหมืองข้อมูล การเตรียมข้อมูลก่อนกระบวนการ การทำเหมืองกฎความสัมพันธ์ การจำแนกประเภทและการทำนาย การวิเคราะห์กลุ่มข้อมูล หัวข้อขั้นนสูงในการทำเหมืองข้อมูล
261449/269497 - Software Testing [2/2563]
Course name: Software Testing 3(3-0-6)
Prerequisite: CPE 361 (261361 or Software Engineering)
Course Objective : Students are able to apply the principles of software testing to test software.
Course Topics
1. Basic principles of software testing
2. Test case design
3. Test levels, Black-box and White-box testing
4. Other types of testing
5. Supporting tools for software testing
6. Testing process
7. Test planning
8. Writing test report
261449/269497 - Software Testing [2/62]
Topic Software Testing 3(3-0-6)
Prerequisite: CPE 361 (261361)
Course Objective : Students are able to apply the principles of software testing to test software.
Course Descriptions
1. Basic principles of software testing
2. Test case design
3. Test levels, Black-box and White-box testing
4. Other types of testing
5. Supporting tools for software testing
6. Testing process
7. Test planning
8. Writing test report261499 - Deep Learning
Introduction to deep learning for undergraduate students in Computer engineering. The course covers both theories and applications of feedforward neural neural networks, convolutional neural networks, recurrent neural networks, deep learning programming frameworks, and some additional selected topics.
261706 - Research Methodology for Computer Engineering (SEC.001)
Tools of research for computer engineering, writing the research proposal for computer engineering, qualitative research for computer engineering, experimental and causal-comparative designs for computer engineering, statistical techniques for analyzing quantitative data for computer engineering, technical writing for computer engineering
เครื่องมือสำหรับการวิจัยสำหรับวิศวกรรมคอมพิวเตอร์ การเขียนโครงร่างการวิจัยสำหรับวิศวกรรมคอมพิวเตอร์ การวิจัยเชิงคุณภาพสำหรับวิศวกรรมคอมพิวเตอร์ การออกแบบการทดลองเพื่อเปรียบเทียบผลลัพธ์กับมูลเหตุสำหรับวิศวกรรมคอมพิวเตอร์ วิธีการทางสถิติเพื่อการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณสำหรับวิศวกรรมคอมพิวเตอร์ วิธีการเขียนรายงานทางเทคนิคสำหรับวิศวกรรมคอมพิวเตอร์
261745 - DATA MINING [2/62]
Introduction to data mining, data preprocessing, association rule mining, pattern mining related to association rules, classification and prediction, clustering analysis, advanced topics in data mining
THA: บทนำเกี่ยวกับการทำเหมืองข้อมูล การเตรียมข้อมูลก่อนกระบวนการ การทำเหมืองกฎความสัมพันธ์ การทำเหมืองรูปแบบที่เกี่ยวข้องกับกฎความสัมพันธ์ การจำแนกประเภท และการทำนาย การวิเคราะห์กลุ่มข้อมูล หัวข้อขั้นสูงในการทำเหมืองข้อมูล
261746/CPE746 Human-Computer Interaction [1/62]
Human performs differently Therefore, studies of Human and computer interaction are required to design usable systems. The design process is also important to create good user experience. Prototyping and evaluation helps designers to getting the right design.
269103 - Programming Languages for Information Systems and Network Engineering [2/64]
Modular program design approach, Large-scale application development for information processing, Network application development, Team development, Source code repository, Program unit test.
การออกแบบโปรแกรมแบบมอดุลาร์ การพัฒนาโปรแกรมประยุกต์ขนาดใหญ่เพื่อประมวลผลสารสนเทศ การพัฒนาโปรแกรมประยุกต์สำหรับเครือข่าย การพัฒนาแบบเป็นทีม การเก็บรหัสต้นฉบับ การทดสอบหน่วยโปรแกรม
269340 - Data Centric Application Development [1/62]
Introduction to data centric application development, Data centric application development processes naming and directory service, Data centric application resource management, Schema mapping between front-end applications and back-end applications, Concurrency control, XML data for data centric application development, Data centric application development in web environment, Data centric application development in web service environment
269462 Human-Computer Interaction (ISNE/CPE) [1/63]
Introduction to human and computer interaction. Psychological and technical aspects of user interface and interaction design. Design process of interactive systems. Case study.
Sec 701 and 011: 3 hrs every Wednesday
Sec 001: 3 hrs every Friday
269462/ISNE462 Intro to Human-Computer Interaction [1/62]
Psychology and science of human-computer
interaction. Human and computers. Human-computer interaction. Design for a good user experience. Prototyping and Models.
Evaluation. Interaction design technology. Case studies
269470 Information Technology Service Management [1/63]
This course focuses on management of Information System service. The majority of the concept is drawn from a standard Information Technolgy Infrastructure Library (ITIL). An entire life cycle of IT service is covered in this workshop-oriented class. The course is structured into 5 parts as follows:
1. Service Strategy
2. Service Design
3. Service Transition
4. Service Operation
5. Continual Service Improvement
269497 - Selected Topics in Information Systems 2 Sec.002,012 [2/62]
Selected topics of current interest and new developments in information systems.
THA: หัวข้อเลือกสรรเกี่ยวกับความก้าวหน้าและที่กำลังเป็นที่น่าสนใจในทางระบบสารสนเทศ
270792 Personal Software Process [1/63]
This coure focuses on improvement of personal software development process. Any coding tools are welcome. The course structure is as follows:
1. Quality Perspective in Software Engineering
2. Software Process Improvement
3. Software Engineering Processes
4. Measurement in Software Engineering
5. Quality in Software Engineering Processes
6. Software Design
7. Software Quality
8. Quality Measuring in Software Engineering
9. Organizational Quality
10. Personal Process Improvement
702756 - Python Programming for Financial Analysis [1/64]
This is the third part of the 702756 IT for Financial Analysis course (1/2564)
This part will be taught by Asst. Prof. Patiwet Wuttisarnwattana, Ph.D.