851100 - INTRO TO COMMUNICATION
Concepts of communication. Communication process. Roles and functions of mass communication. Alternative media. Information technology and its interface with society.
ศึกษาแนวคิดด้านการสื่อสาร กระบวนการสื่อสาร หน้าที่และบทบาทของการสื่อสารมวลชน สื่อทางเลือกและเทคโนโลยีสารสนเทศ ต่อสังคม
851200 - INTRO TO IMC [1/63]
Definition, significance, roles, developments, elements, and procedures for integrated marketing communication. Qualities and benefits of different types of marketing communication tools. Strategies and principles of interdisciplinary approach of marketing communication tools. The marketing communication’s social responsibilities.
ความหมาย ความสำคัญ บทบาท พัฒนาการ องค์ประกอบ และขั้นตอนการสื่อสารการตลาดเชิงบูรณาการ คุณสมบัติและประโยชน์ของเครื่องมือสื่อสารการตลาดประเภทต่างๆ กลยุทธ์และหลักการบูรณาการเครื่องมือสื่อสารการตลาด ความรับผิดชอบของนักสื่อสารการตลาดต่อสังคม
851201 - Photography for Mass Communication [1/62]
The principles of functions of cameras and lenses. Camera control for communicative photography. Photography for mass communication. Photo selecting and editing for different communicative purposes. Captioning.
หลักการทำงานของกล้องและเลนส์ การควบคุมกล้องเพื่อการสื่อความหมาย การถ่ายภาพเพื่องานสื่อสารมวลชน การเลือกสรรและการตกแต่งภาพเพื่อวัตถุประสงค์ของการสื่อสารต่างๆ การเขียนคำบรรยายใต้ภาพ
851202 - WRITING FOR COMMUNICATION Sec.001/003
Principles and processes of writing for communication. Writing forms of different types of communication.
หลักการและขั้นตอนการเขียนเพื่อการสื่อสาร รูปแบบการเขียนเพื่อการสื่อสารประเภทต่างๆ
851202 - Writing for communication การเชียนเพื่อการสื่อสาร [1/63]
หลักการและขั้นตอนการเขียนเพื่อการสื่่อสาร รูปแบบการเขียนเพื่อการสื่อสารประเภทต่างๆ
Principles and processes of writing for communication. Writing forms of different types of communication.
851204 - Principle of Public Relations Advertising and Marketing Communication [1/62]
แนวคิด หลักการ บทบาท และการดำเนินงานการประชาสัมพันธ์ การโฆษณา และการสื่อสารการตลาด การใช้สื่อและกิจกรรมเพื่อการประชาสัมพันธ์ การโฆษณา และการสื่อสารการตลาด
851207 - CONCEPTS & THEORIES OF COMM sec.03 [2/62]
Development of concepts and theories of communication in social contexts. Theories of interpersonal communication. Theories of message production. Theories of group communication, organizational communication, and public communication. Theories of mass communication.
พัฒนาการแนวคิดและทฤษฎีการสื่อสารกับบริบททางสังคม กลุ่มทฤษฎีการสื่อสารระหว่างบุคคล กลุ่มทฤษฎีการผลิตเนื้อหาสาร กลุ่มทฤษฎีการสื่อสารในกลุ่ม องค์กร และสาธารณะ และกลุ่มทฤษฎีการสื่อสารมวลชน
851241 - IN-DEPTH NEWS REPORTING
เรียน admin ครับ
ผมขอเปิดระบบให้กระบวนวิชา 851241 การรายงานข่าวเชิงลึก (In-depth News Reporting) 3(3-0-6) คณะการสื่อสารมวลชน มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ภาคการศึกษาที่ 2 ปีการศึกษา 2561
เป็นวิชาในหลักสูตรใหม่ 2561 ของคณะการสื่อสารมวลชนครับน่าจะมีนักศึดษาลงทะเบียนประมาณ 70-75 คนครับ
ขอบคุณครับ
ภัทมัย อินทจักร
851242 - CREATIVE FEATURE WRITING [1/63]
Concepts of feature writing for newspaper and magazine. Types of features. Structures. Writing processes. Writing methods.
แนวคิดเกี่ยวกับการเขียนสารคดีสำหรับหนังสือพิมพ์และนิตยสาร ประเภทของสารคดี โครงสร้าง ขั้นตอนการเขียน และวิธีการเขียน
851243 - SCRIPT WRITING FOR JOURNALISM [1/62]
ประมวลการสอนกระบวนวิชา
(Course Syllabus)
สม.243 (851243): การเขียนบทเพื่องานวารสารศาสตร์ 3(3-0-6)
นก.
MC 243
(851243): Script Writing for
Journalism
ภาคเรียนที่
1 ปีการศึกษา 2562 คณะการสื่อสารมวลชน
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
-------------------------------------------------------------
เงื่อนไขวิชาที่ต้องผ่านก่อน: สม.851202 (การเขียนเพื่อการสื่อสาร)
อาจารย์ผู้สอน |
ตอนที่ |
วัน/ เวลา |
ห้องเรียน |
อาจารย์ ดร.ภัทมัย อินทจักร* |
1
|
MTh 13:00 – 14:30 น. |
MCB 2306 |
2 |
MTh 14:30 – 16:00 น. |
MCB 2306 |
|
สอบปลายภาค วันพฤหัสบดี ที่ 28 พฤศจิกายน 2562 เวลา 12:00 – 15:00 น. |
851251 - DIGITAL MKTG COMM [1/63]
ความหมาย ความสำคัญ คุณสมบัติบทบาท องค์ประกอบ ทฤษฎีและการด าเนินงานสื่อสารการตลาดดิจิทัลประเภทต่างๆ โดย
คำนึงถึงคุณธรรมและจริยธรรม
851262 - Creative Storytelling SEC.001 [1/62]
Philosophy and development of concepts, theories, types, and styles of creative storytelling. Process of creative storytelling and script writing. Application of presentation techniques of creative storytelling in different forms of media.
ปรัชญาและพัฒนาการแนวคิด ทฤษฎี ประเภท และรูปแบบการเล่าเรื่องเชิงสร้างสรรค์ กระบวนการเล่าเรื่องเชิงสร้างสรรค์และขั้นตอนการเขียนตัวบท การประยุกต์ใช้เทคนิคการนำเสนอเรื่องเล่าเชิงสร้างสรรค์ผ่านสื่อต่างๆ
851262 - Creative Storytelling Sec.002 [1/62]
Philosophy and development of concepts, theories, types, and styles of creative storytelling. Process of creative storytelling and script writing. Application of presentation techniques of creative storytelling in different forms of media.
ปรัชญาและพัฒนาการแนวคิด ทฤษฎี ประเภท และรูปแบบการเล่าเรื่องเชิงสร้างสรรค์ กระบวนการเล่าเรื่องเชิงสร้างสรรค์และขั้นตอนการเขียนตัวบท การประยุกต์ใช้เทคนิคการนำเสนอเรื่องเล่าเชิงสร้างสรรค์ผ่านสื่อต่างๆ
851273 - SPEECH COMMUNICATION Sec.002 [2/61]
The art of communication and the procedures for verbal communication. Principles of articulation and word choice. Body language for communication. Different types of speech for various purposes and for different forms of media.
ศิลปะการสื่อสารและกระบวนการสื่อความหมายด้วยถ้อยคำ หลักการออกเสียงและการเลือกถ้อยคำ การใช้อวัจนภาษาเพื่อการสื่อสาร หลักวิธีการพูดประเภทต่างๆ เพื่อนำมาใช้ในวัตถุประสงค์และสื่อที่แตกต่างกัน
851305 - ARTS FOR COMMUNICATION [1/63]
Concepts and principles of arts for communication. Composition of design. The use of arts for different types of media design. Concepts and principles of audio usage for media design. The use of images, films, and video productions for communication. The application of computer programs in media design and production.
แนวคิดและหลักการศิลปะเพื่อการสื่อสาร องค์ประกอบในการออกแบบ การใช้ศิลปะเพื่อการออกแบบสื่อประเภทต่างๆ แนวคิดและหลักการใช้เสียงเพื่อการออกแบบสื่อ ภาพนิ่งและภาพเคลื่อนไหวเพื่อการสื่อสาร การประยุกต์ใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์เพื่อการออกแบบและผลิตสื่อ
851306 - COMMUNICATION RESEARCH [2/62]
Definition, types, and scope of communication research. Defining research questions and setting research objectives for communication research. Literature review and conceptual framework. Research methodologies and research design. Variables. Quantitative and qualitative research methods. Data analysis for quantitative and qualitative research. Report writing for communication research. Code of ethics in communication research.
นิยาม ประเภท และขอบเขตการวิจัยทางการสื่อสาร การกำหนดปัญหาการวิจัยและวัตถุประสงค์การวิจัยทางการสื่อสาร การทบทวนวรรณกรรมและกรอบแนวคิดการวิจัย ระเบียบวิธีวิจัยและการออกแบบการวิจัย ตัวแปร วิธีการวิจัยเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ การวิเคราะห์ข้อมูลสำหรับการวิจัยเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ การเขียนรายงานการวิจัยทางการสื่อสาร จริยธรรมการวิจัยทางการสื่อสาร
851313 - การเขียนบทวิทยุกระจายเสียงและวิทยุโทรทัศน์ (Radio and Television Script Writing) sec.002
Principles and processes of script writing for radio and television. Knowledge and understanding of audio-visual language, methods and techniques of writing different types of radio and television programs.
หลักการและขั้นตอนการเขียนบทวิทยุกระจายเสียงและวิทยุโทรทัศน์ ความรู้ ความเข้าใจเกี่ยวกับภาษาภาพ ภาษาเสียง วิธีการและเทคนิค รวมทั้งทักษะการเขียนบทวิทยุกระจายเสียงและวิทยุโทรทัศน์ในรูปแบบต่างๆ
851345 - ECONOMIC NEWS REPORTING [1/62]
ENG: Fundamental knowledge about economy. Significance and types of economic news. Addressing news issues. Evaluating news value. Selecting economic news. Procedure for economic news reporting. Techniques for different types of economic news reporting. Responsibilities and ethics of economic journalists.
THA: ความรู้พื้นฐานเกี่ยวกับเศรษฐกิจ ความสำคัญและประเภทของข่าวเศรษฐกิจ การกำหนดประเด็นข่าว การประเมินคุณค่าข่าว และการคัดเลือกข่าวเศรษฐกิจ กระบวนการรายงานข่าวเศรษฐกิจ เทคนิคการรายงานข่าวเศรษฐกิจประเภทต่างๆ ความรับผิดชอบและจริยธรรมของนักข่าวสายเศรษฐกิจ
851352 - MEDIA PLANNING FOR AD & PR [1/63]
Principles, concepts, significance, elements, and procedures for valuable media planning for public relations, advertising, and marketing communication. The uniqueness and characteristics of different forms of media. Creative strategy and technique development in media planning. Media selecting and buying. Media efficiency and effectiveness assessment. Planning for media selecting and buying including traditional, digital, offline, and online media.
851404 - International News and Features Sec.001,003 [1/63]
The significance of international news and features. Types of news and features from international news agencies and international media. Comprehension of international issues, news, and feature stories. Writing styles for headlines, leads and stories of international news, and feature stories. International news and features translation and composition from English to Thai.
ความสำคัญของข่าวและสารคดีต่างประเทศ ประเภทของข่าวและสารคดีจากสำนักข่าวและสื่อต่างประเทศ การทำความเข้าใจประเด็นและเนื้อหาข่าวและสารคดีต่างประเทศ ลักษณะวิธีการเขียนพาดหัว ส่วนนำ และเนื้อหาข่าวและสารคดีภาษาต่างประเทศ การแปลและเรียบเรียงข่าวและสารคดีต่างประเทศจากภาษาอังกฤษเป็นภาษาไทย
851406 Communication Theory (SEC.003) [1/62]
Developments in concepts and theories of communication in a social context. Behavioral theories. Decoding/encoding behavior theory. Interaction theory. Communication theories in a social context. Communication theories and interdisciplinary knowledge.
พัฒนาการของแนวคิดและทฤษฎีการสื่อสารกับบริบททางสังคม ทฤษฎีการสื่อสารเชิงระบบพฤติกรรม ทฤษฎีการสื่อสารเชิงพฤติกรรมการถอดและเข้ารหัสทฤษฎีการสื่อสารเชิงปฏิสัมพันธ์ ทฤษฎีการสื่อสารเชิงบริบททางสังคม ทฤษฎีการสื่อสารกับความรู้เชิงสหวิทยาการ
851407 - MEDIA AND COMMUNITY [1/62]
ลักษณะกระบวนวิชา
แนวความคิดรวบยอดของการสื่อสารเพื่อการพัฒนา กระบวนการ บทบาท หน้าที่ ความรับผิดชอบและปัญหาของการสื่อสารเพื่อการพัฒนา
วัตถุประสงค์
นักศึกษาสามารถ
1. เข้าใจแนวคิดรวบยอดของการสื่อสารเพื่อการพัฒนา
2. เข้าใจและรู้จักระบบการสื่อสารในชนบท เพื่อนำมาประยุกต์ให้เป็นประโยชน์ต่อการพัฒนา
3. มีทักษะและความรับผิดชอบในการใช้ความรู้ความสามารถด้านการสื่อสารเพื่อการพัฒนา
851441 - Advertising Photography (การถ่ายภาพโฆษณา) [1/63]
หลักการ กลยุทธ์ เทคนิค และกระบวนการถ่ายภาพ การตกแต่งภาพ และการใช้ภาพในงานโฆษณา รวมถึงการถ่ายภาพผลิตภัณฑ์และตัวแบบเพื่อการโฆษณา
Principles, strategies, techniques, and procedures for photography. Post processing and photograph usage for advertising including product and model photography.
851451 - PR & MKTG COMM MGMT & PLANNING [1/62]
รหัสกระบวนวิชา 010451 ส.ม. 451
ชื่อกระบวนวิชา การบริหารและการวางแผนงานประชาสัมพันธ์
Public Relations Management and Planning
คำอธิบายลักษณะกระบวนวิชา
แนวคิด และทฤษฎีการบริหารงานในหน่วยงานและการวางแผนงานประชาสัมพันธ์ โดยกำหนดเป้าหมาย วัตถุประสงค์ กลุ่มเป้าหมาย กลยุทธ์ กิจกรรม สื่อ และการประเมินผล
วัตถุประสงค์กระบวนวิชา
นักศึกษาสามารถ
1. มีความรู้ความเข้าใจการบริหารงานและการวางแผนงานประชาสัมพันธ์
2. วางแผนงานประชาสัมพันธ์ได้
851452 - AD & MKTG COMM MGMT & PLANNING [1/63]
Concepts, theories, principles, procedures, and processes of advertising and marketing communication management and planning.
851452 - Advertising and Marketing Communication Management and Planning [1/62]
ENG: Concepts, theories, principles, procedures, and processes of advertising and marketing communication management and planning.
THA: แนวคิด ทฤษฎี หลักการ กระบวนการ และขั้นตอนการบริหารและการวางแผนงานโฆษณาและการสื่อสารการตลาด
851462 - Cinematography [1/62]
Concepts, theories, and practice in traditional and digital cinematography.
THA: แนวคิด ทฤษฎี และการฝึกปฏิบัติสำหรับการถ่ายภาพยนตร์ทั้งในระบบฟิล์มและดิจิทัล
851717 - GLOBAL COMMUNICATION [1/62]
Concepts and theories of global communication concerned with various types of global media organizations and institutions; emphasizing the study of its roles in creating international relations, war and peace, popular culture. Effects of cross-border and transnational media toward values of universalism and nationalism.
แนวคิด และทฤษฎีการสื่อสารโลก ที่เกี่ยวข้องกับองค์กร และสถาบันสื่อระดับโลกประเภทต่างๆ โดยเน้นบทบาทในด้านการสร้างความสัมพันธ์ระหว่างประเทศ สงครามและสันภาพ วัฒนธรรมประชานิยม ผลกระทบของสื่อข้ามพรมแดน และสื่อข้ามชาติต่อค่านิยม สากลนิยม และชาตินิยม